fredag 20. august 2010

Støping av grunnmur

I går var den store dagen da vi skulle støpe. Og alt gikk etter planen helt til vi skulle starte.
2 av mannskapet som var kalt inn til dugnad meldte "avfall" så jeg måtte ringe litt og klarte å få med en god arbeidskollega.

 Når vi ankom tomta etter en rask middag så jeg til min store fortvilelse at elektrikerne hadde glemt å legge varmekabler i stua. Etter en kjapp telefon skulle de komme umiddelbart å legge ut dette. De hadde ikke fått dette med på sin arbeidsbeskrivelse fra sin arbeidsgiver. Men de tok det med godt humør og stilte opp på ettermiddagen og fikk lagt kablene før vi kom så langt med betongen.

Det at vi ble et par stykker short gjorde sitt utslag mot slutten da våre heltemodige hjelpere begynte å bli skikkelig slitne.

Når vi hadde støpt nesten hele flaten i huset gikk vi tom for sement. Men eieren av den lokale byggevare forretningen stakk innom for å se til oss klarte vi å få tak i en palle til med sement. En stor takk til Viro Tre AS

Forskalingen holdt godt bortsett fra et lite område på nerveggen og den ene røstveggen. Der ga den litt etter og vi får en pen bue utover, men det var ikke kritisk. Det kommer terrasse foran på begge disse områdene. Som min bestevenns svigefar ville sagt. "Det sees ikke fra veien".

Onkel Torbørn
Min onkel som ble 60 år i år stod på og parkerte oss ungdommen, med kort lunte og et sydlansk temperemant måtte vi andre bare peise på. Vi hadde 2 femminutter på 6 timers økt.

Kl. 23 var vi tom for sement igjen, men da hadde vi støpt ferdig gulvet i huset og 2/3 av garasjedekket.
Resten skal jeg ta i helgen.

På vegne av meg og min kone må vi bare ta av oss hatten og takke ydmykt våre hjelpere:
Onkel Torbjørn, Jan Harald, Stein, Geir, Tor Petter. Og Lyngen Maskinstasjon ved Arild Ribe.

Etter en kjapp inspeksjon i ettermiddag konstaterer jeg at jobben er vel utført og krysser bare fingrene på at grunnmuren blir godkjent av Bygginor som skal bygge huset.
Jeg har vannet støpet 2 gang i dag, og tørkingen ser fin ut.
I morgen skal jeg rive forskalingen. Gleder meg til å få ryddet opp på tomta og gjøre den klar for den videre prosessen. På mandag kommer Bygginor med vogner og containere og begynner å rigge opp for byggestart.
Ting skjer:)

Jan Harald nyter en kopp kaffe i finværet
Elektromøntørene legger ut varnekabel
I full gang med gulvstøping
Vår første kaffepause
Fortsatt godt humør hos arbeidsgjengen
Til min onkels store fortvilelse virket vi som amatører når
vi ikke var riktig skodd for anledningen.. Her er kl. 01.45 på natta

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar